[Dutch] Van schooljongen tot koning -ba

Upcoming books being recorded by a solo reader
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

Van Schooljongen tot Koning, door A. Bertrand, pseudoniem van Johan Tersteeg (1873 - 1951)

Image
Op klaarlichte dag zomaar opgetild op het Leidsche Plein en meegevoerd in een zeppelin. Zo begint het avontuur van HBS-scholier Rob Rensma, samengesteld uit de aantekeningen van Robert I, koning van Czernovië.
Dit boek werd geschreven door Johan Tersteeg onder het pseudoniem A. Bertrand. Omdat de schrijver zichzelf in dit boek vernoemd, is daar waar dat voor het verhaal nodig was het pseudoniem gebruikt.
Tekstbron (lees alleen van deze tekst!): https://www.gutenberg.org/ebooks/17593

Streefdatum 2027-01-01

Niveau van proefluisteren: Standaard
Potentiële PL's, zie de Guide for Proof-listeners.

BELANGRIJK: Beste solist, we willen voorkomen dat onze zwaarbelaste server volstroomt met bestanden van projecten die nooit af komen omdat de inspreker verdwenen is. Laat ons daarom alsjeblieft tenminste één keer per maand weten dat je er nog bent, en nog van plan bent het project af te maken. Doe dit door het plaatsen van een berichtje in deze forumdraad. Zelfs als het je niet gelukt is om iets nieuws in te spreken, willen we graag van je horen. Als we drie maanden niets van je gehoord hebben, zou je project omgezet kunnen worden in een groepsproject. Bestanden die je al hebt ingestuurd zullen dan in dat groepsproject gebruikt worden. Als er nog geen bestanden zijn, zal het project verwijderd worden van het forum (neem dan contact op met een admin om te kijken of het hersteld kan worden als je later van gedachten verandert).

Wilt u a.u.b. geen bestanden downloaden van lopende projecten (tenzij u medewerker bent van het project). Onze servers hebben niet voldoende capaciteit om grote hoeveelheden verkeer af te handelen. Wacht tot de voltooiing van het project. Bedankt!

Magic Window:



BC Admin

Genres voor dit project: Children's Fiction/Action & Adventure

Steekwoorden die het boek beschrijven:

========================================

LibriVox-opname-instellingen: mono (1 kanaal), 44100 Hz samplefrequentie, 128 kbps constante bitsnelheid MP3. Zie de technische specificaties

Aan het begin van de opname (intro):
Laat niet meer dan 0,5 tot 1 sec stilte aan het begin van je opname.

Zeg bij de eerste sectie:
"Sectie (of hoofdstuk) # van Van Schooljongen tot Koning. Dit is een LibriVox-opname. Alle LibriVox-opnames zijn vrij van auteursrechten. Voor meer informatie of om je aan te melden als vrijwilliger, ga naar librivox.org." [Optioneel: "Voorggelezen door uw naam."] "Van Schooljongen tot Koning, door Johan Tersteeg. Titel van sectie."
Als begin van de tweede en volgende opnamen mag je ook kiezen voor dit ingekorte intro
"Sectie (of hoofdstuk) # van Van Schooljongen tot Koning, door Johan Tersteeg. Deze LibriVox-opname is vrij van auteursrechten." [Optioneel: "Voorgelezen door uw naam."] "Titel van sectie."
Einde van de opname:
Zeg:
"Einde van sectie (of hoofdstuk) #." [Optioneel, en indien niet vermeld in het intro: "Gelezen door uw naam, stad, datum."]
Als je het laatste deel van het boek opneemt, voeg dan toe:
"Einde van Van Schooljongen tot Koning, door Johan Tersteeg."
Voeg ~5 seconden stilte toe aan het einde van je opname.

Bestandsnaam: vanschooljongentotkoning_##_tersteeg_128kb.mp3 waar ## staat voor het sectie-nummer. (e.g. vanschooljongentotkoning_01_tersteeg_128kb.mp3)

Stuur je bestand op met de LibriVox Uploader: https://librivox.org/login/uploader

Kies de MC: bart

Kopieer en plak de link naar het bestand (zoals door de uploader is aangegeven), in de kolom 'Listen URL' in de 'Section Compiler'. Zet in de kolom 'Notes' de tijdlengte van het bestand. Laat met een 'Post Reply' aan de PL en MC weten dat je het bestand hebt opgestuurd. Zet de link naar het bestand ook in het bericht.
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
CCatharina
Posts: 17
Joined: February 18th, 2021, 3:16 pm
Location: The Netherlands

Post by CCatharina »

Hallo Bart,

Zodra ik een Nederlands project zag ging ik meteen luisteren! Ik weet niet of ik een vaste controle kan zijn, maar ik kan sowieso af en toe luisteren!

Ik heb maar 1 opmerking die misschien niet eens terecht is:

:!: In de eerste forum post staat

"Sectie (of hoofdstuk) # van Van Schooljongen tot Koning. Dit is een LibriVox-opname. Alle LibriVox-opnames zijn vrij van auteursrechten. Voor meer informatie of om je aan te melden als vrijwilliger, ga naar librivox.org." [Optioneel: "Voorggelezen door uw naam."] "Van Schooljongen tot Koning, door Johan Tersteeg. Titel van sectie."

U gebruikt in plaats daarvan het pseudoniem A Bertrand. Ik weet niet precies wat de voorschriften zijn voor pseudoniemen, en maak daarom voor de zekerheid een notitie.

Verder heb ik helemaal niks aan te merken. Wat een leuk verhaal!

Met vrienlijke groet,
Catharina
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

Je opmerking is terecht, maar Johan Tersteeg is dan ook een bijzonder geval. Hij bestond echt, maar hij schreef onder zijn eigen naam en onder negen pseudoniemen.
Hij gebruikte per genre een apart pseudoniem. Voor het genre 'spannende jongensboek' is dat A. Bertrand.
Daarnaast speelt hijzelf, onder het pseudoniem, een kleine rol in dit boek (op het einde van het eerste en het laatste hoofdstuk).

In de catalogus gebruiken we altijd de originele naam. Dat heb ik nu ook gedaan. Maar voor de opname wil ik toch het pseudoniem gebruiken. Alleen bij de eerste opname en bij de laatste maak ik de opmerking dat dit een pseudoniem is. Maar dit is een keuze van mij. Vind jij dat ok? Ik kan het nu nog veranderen.

Je mag alles PLen. Er zijn niet zoveel LibiVoxers meer die Nederlands beheersen, dus ik ben al blij met elke track die wordt gecontroleerd. Mag ik je voor nu DPL maken? Als je er niet meer mee door wilt gaan, kan ik je er altijd weer afhalen. En ik heb heel veel geduld. Over één van mijn boeken deed ik meer dan zes jaar!

Bedankt in ieder geval dat je deze hebt beluisterd.

Bart
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
CCatharina
Posts: 17
Joined: February 18th, 2021, 3:16 pm
Location: The Netherlands

Post by CCatharina »

2e hoofdstuk PL OK!

Ik heb zelf geen probleem met het gebruiken van het pseudoniem! Ik wilde het alleen vermelden voor het geval dat het een foutje was. U heeft er waarschijnlijk meer verstand van dan ik, aangezien ik nog niet veel heb gedaan op deze fora... maar daar ga ik nu verandering in brengen! Ik heb geen probleem om voor nu DPL te zijn. Vooral omdat ik toch wel benieuwd ben hoe dit verhaal af gaat lopen. Rob lijkt me niet al te snugger tot nu toe :p

Met vriendelijke groet,
Catharina
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

Dank je wel Catharina.
Ik heb je toegevoegd aan het project. Je kunt nu zelf het MW bijwerken.
De volgende zal even op zich laten wachten want ik heb last van de wind. Die is hoorbaar op mijn microfoon.
Bart
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

De weergoden zijn me gunstig gezind. Het waait hier aanzienlijk minder dan was voorspeld.

https://librivox.org/uploads/bart/vanschooljongentotkoning_03_bertrand_128kb.mp3
29:11

Onnozel? Ik noem het geloof ik naïef. Maar dat hoort bij een spannend jongensboek van rond het jaar 1900.
Bart
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
CCatharina
Posts: 17
Joined: February 18th, 2021, 3:16 pm
Location: The Netherlands

Post by CCatharina »

Hallo Bart!

Derde hoofdstuk klinkt allemaal goed!

Ik heb alleen een kleine opmerking waar ik misschien een tweede luisteraar voor nodig heb... Ik heb namelijk in de tussentijd wat 1-minute-recordings geluisterd. Ik kwam er daar achter dat ik misschien te mild ben wat achtergrondgeluid betreft (er staat nergens in de prooflistening guidelines hoe veel achtergrondgeluid 'te veel' is). Er zit een lichte ruis in uw opnames. Zelf stoor ik me er helemaal niet aan, maar zoals ik al zei ben ik misschien te mild.

Ik denk dat ik de hoofdstukken gewoon op PL OK kan laten staan voor nu, maar misschien zou een tweede luisteraar eroverheen kunnen kijken voor een second opinion? Misschien moeten ze door een Noise Cleaning of Noise Reduction programma gehaald worden, maar ik durg er zelf niet goed over te oordelen.

Met vriendelijke groet,
Catharina
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

Ik heb er al noise cleaning overheen gehaald. Ik wil alleen niet teveel doen, omdat het anders veel te clean wordt. Dat vind ik niet mooi.
Maar ik zal een collega admin vragen er even naar te luisteren.
Bart
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

Ik ga sneller dan verwacht. Ik ben benieuwd hoe lang ik dat vol hou.
https://librivox.org/uploads/bart/vanschooljongentotkoning_04_bertrand_128kb.mp3
16:08

Voor de achtergrondruis heb ik een mailtje gestuurd naar Ava. Zij verstaat Nederlands. Maar ze woont nu in Kyoto, Japan, dus het zal daar nu wel nacht zijn, of vroeg in de ochtend. Even geduld dus.
Bart
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

Ava heeft geantwoord.
Ofschoon zij vindt dat het ruisniveau aanvaardbaar is, adviseert ze toch om een iets sterke ruisonderdrukking te gebruiken.
Ik zal dat bij de volgende opname uitproberen en als we een betere instelling gevonden hebben, zal ik dat bij de eerdere opnamen aanpassen.
Bart
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
CCatharina
Posts: 17
Joined: February 18th, 2021, 3:16 pm
Location: The Netherlands

Post by CCatharina »

Beste Bart,

Bedankt voor de update! Ik markeer de hoofdstukken nog steeds als PL OK, want verder is alles helemaal in orde.

Met vriendelijke groet,
Catharina
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

https://librivox.org/uploads/bart/vanschooljongentotkoning_05_bertrand_128kb.mp3
33:34

Zo. Ik heb nu een agressievere ruisfilter gebruikt. Is deze beter?
Ik heb ook het bestand zonder ruisonderdrukking bewaard, dus als je meer filters wilt horen kan dat.

Bart

https://librivox.org/uploads/bart/vanschooljongentotkoning_06_bertrand_128kb.mp3
18:16

https://librivox.org/uploads/bart/vanschooljongentotkoning_07_bertrand_128kb.mp3
22:34
Bij deze opname heb ik soms een slechte stem. Als dat storend is wil ik dat graag weten.
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
CCatharina
Posts: 17
Joined: February 18th, 2021, 3:16 pm
Location: The Netherlands

Post by CCatharina »

Hallo Bart,

Ik kon een tijdje niet luisteren. Ik had het erg druk met mijn studie, maar nu heb ik deze drie hoofdstukken eindelijk kunnen controleren.

Algemene opmerking: ik vind deze ruisfilter goed werken! Ik stoorde me eerst al niet aan de ruis, maar nu merk ik het haast niet eens op. Ook stoor ik me niet aan uw 'slechte stem' in hoofdstuk 7. Soms hoor ik wel wat u bedoeld, maar het werkt soms zelf in uw voordeel, omdat de koning hier bijvoorbeeld extra emotioneel lijkt te zijn door de diefstal bijvoorbeeld.

Ik heb een paar opmerkingen gewonden voor hoofdstuk 5 en 6. Deze vielen mij eigenlijk alleen op omdat u tot nu toe (voor zover ik het ten minste heb opgemerkt) foutloos alles hebt gelezen. Sommige van deze fouten zijn niet storend, maar voor het geval u een woord voor woord perfecte opname wil hebben, vermeld ik ze toch. Ik weet namelijk niet precies welk niveau PL u wilde hebben. Ik heb er bij vermeld of ik ze persoonlijk wel of niet storend vind.

Hst 5
- rond 0.53 zegt u 'de vensters' in plaats van 'het venster' (niet storend)
- rond 11.55 zegt u 'Zie daar' in plaats van 'zie zo' (niet storend)
- rond 13.53 komt u wat moeilijk uit uw woorden rond 'niettegenstaande we je hier zoo' (licht storend)
- rond 14.30 verspreekt u zich bij de woorden 'je hebt' en zegt u 'je webt' (licht storend)
- rond 30.15 zegt u 'commandohut' in plaats van 'commandantshut' (niet storend)

Hst 6
- rond 1.25 vergeet u de woorden 'en ouder' bij 'zooveel deftiger en ouder' (licht storend)

Hopellijk ben ik niet te vervelend geweest!

Met vriendelijke groet,
Catharina
Post Reply