[DANISH] Nogle danskere her? Any Danes around?

Deutsch, Español, Français, Nederlands, Polski, Português, 日本語 ...
neckertb
Posts: 12799
Joined: March 9th, 2009, 7:47 am
Location: French in Denmark

Post by neckertb »

Hej

Jeg tænkte bare, jeg ville forhøre mig, om hvor mange danskere der egentlig findes her? Der er jo meget få bøger på dansk her på LV, men hvis der er nok danskere omkring, kunne man måske starte på nogle gruppeprojekter? Jeg vil ikke selv læse på dansk (har lært selv, og kan nok ikke finde ud af "gammel dansk" :wink:), men jeg vil da gerne koordinere, hvis der er læsere omkring!
Bare svar her, hvis det kunne have interesse.

Hi

I just thought I would try and see how many Danes are around. there are not many books in Danish on LV, but if there are enough Danes, one could perhaps start a group project? I am not gonna read myself, snce I am not a native speaker and since Danish has evolved a lot, I would have no clue how to read it properly, I'm afraid, but I'd be glad to BC, if there are readers!
Just post in this thread if this is of interest!


ETA: der findes nu en Wikiside, hvor alle faorslag kan skrives ind: http://wiki.librivox.org/index.php/List_of_suggestions_in_Danish

ETA: http://eeb.chadwyck.co.uk/browse/initBrowse.do?reset=Y bu med digitaliserede bøger :D
Last edited by neckertb on May 11th, 2010, 11:12 am, edited 1 time in total.
Nadine

Les enfants du capitaine Grant

Live in a death + 70 country? Have a look at Legamus
BeckyDK
Posts: 16
Joined: February 20th, 2010, 2:54 am
Location: Copenhagen, Denmark

Post by BeckyDK »

Jeg er dansker, og ville være interesseret i at læse, hvis vi kan få det arrangeret :)


I am Danish and would be interested in reading, if we can get it arranged.
neckertb
Posts: 12799
Joined: March 9th, 2009, 7:47 am
Location: French in Denmark

Post by neckertb »

Nej, hvor godt! Jeg er godt nok ikke dansker, men det er da rart at høre, der er danskere her :D
Indtil videre er der dog kun os, ser det ud til.
Velkommen til LV så!
Har du nogle forslag til nogle bøger på dansk som er i det offentlige domæn, ville jeg med glæde hjælpe til. Har du prøvet at optage allerede?
Sig til, hvis du har brug for hjælp. God weekend! :mrgreen:
Nadine

Les enfants du capitaine Grant

Live in a death + 70 country? Have a look at Legamus
BeckyDK
Posts: 16
Joined: February 20th, 2010, 2:54 am
Location: Copenhagen, Denmark

Post by BeckyDK »

Jeg er lige gået i gang med min første optagelse i dag :)

Hmmm, det er jo lige med hvilke bøger der tilhører offentligheden, der er i hvertfald H.C. Andersen og hans eventyr med videre, som både burde have en bred interesse og være gamle nok til at være tilgængelige.
neckertb
Posts: 12799
Joined: March 9th, 2009, 7:47 am
Location: French in Denmark

Post by neckertb »

Her i Europa er det som regelt tilgængeligt, hvis forfatteren døde senest i 1923. Så Andersen er helt OK. Du kan find inspiration på www.gutenberg.org, de har kun den slags tekster. Jeg tror, noget af Andersen er allerede optaget (hvilket ikke betyder, at man ikke kan gøre det igen), men jeg har ikke den store kendskab til gammel dansk literatur...
Nadine

Les enfants du capitaine Grant

Live in a death + 70 country? Have a look at Legamus
BeckyDK
Posts: 16
Joined: February 20th, 2010, 2:54 am
Location: Copenhagen, Denmark

Post by BeckyDK »

Hmmm, efter at have kigget tror jeg, at jeg vil foreslå 'Stuk' af Herman Bang, det er et af hans kendteste værker og anses for at være en klassiker inden for dansk litteratur.
neckertb
Posts: 12799
Joined: March 9th, 2009, 7:47 am
Location: French in Denmark

Post by neckertb »

Den er på cirka 80000 ord, dvs omkring 7-8 timer. Lad os huske på det, til der er flere danske læsere omkring...
Nadine

Les enfants du capitaine Grant

Live in a death + 70 country? Have a look at Legamus
LAJ
Posts: 1
Joined: March 6th, 2010, 10:22 am
Location: Denmark

Post by LAJ »

Hej med jer

Endnu en Dansker på banen :o) Kunne absolut også være interesseret i at optage.

Hvordan går det med projektet ?

venlig hilsen....

Lars Jensen
neckertb
Posts: 12799
Joined: March 9th, 2009, 7:47 am
Location: French in Denmark

Post by neckertb »

Hej Lars

Jeg er her i hvert fald endnu, men vi mangler nogle flere læsere, så skal jeg nok hjælpe med at starte et eller ander op. Meningen her er at se, hvor mange vi er, og hvad der ville være interessant for jer at optage (som sagt kan jeg simpelthen ikke læse "gammel dansk" højt)-

Velkommen til LV forresten!
Sig endelig til hvis du har brug for hjælp med noget. Du burde næsten skrive i "new here? introduce yourself" .
God søndag :D
Nadine

Les enfants du capitaine Grant

Live in a death + 70 country? Have a look at Legamus
BeckyDK
Posts: 16
Joined: February 20th, 2010, 2:54 am
Location: Copenhagen, Denmark

Post by BeckyDK »

Hey,
Jeg er her også endnu, men har ikke kunnet optage noget på det sidste da jeg har været syg og haft mega-ondt i halsen, men forhåbentlig kommer jeg snart igen :)
Og velkommen til!
Katine
Posts: 82
Joined: April 30th, 2010, 12:10 pm
Location: Denmark

Post by Katine »

Hej,

Jeg er lige hoppet på librivoxvognen. Jeg vil gerne være med til at indspille noget, også på dansk, hvis det er det rigtige, og så kan vi jo begynde at snakke om hvad det er :P

Katine :)
Anne Kathrine

At vide hvad man ikke ved
Er dog en slags alvidenhed
-Piet Hein
neckertb
Posts: 12799
Joined: March 9th, 2009, 7:47 am
Location: French in Denmark

Post by neckertb »

Hej Katine

Som sagt er dansk litteratur ikke just min stærke side, men jeg synes absolut der skal med i kataloget, så hvis I foreslår nogle bøger, stiller jeg gerne op mht koordinering, måske også til optagelse men kun hvis det er nogle korte kapitler (det der gammelt dansk har jeg meget svært ved, det er utroligt så meget sproget har ændret sig!).
Så giv endlig dit bud, om hvad vi kunne starte på :D
Nadine

Les enfants du capitaine Grant

Live in a death + 70 country? Have a look at Legamus
lizzaranka
Posts: 26
Joined: March 26th, 2010, 7:48 am

Post by lizzaranka »

Jeg kan også hjælp, måske som PL eller noget.

Jeg skal nok prøve og få min mand til læse noget på Dansk, når vi finde ud af hvad det er for noget. ;)
Katine
Posts: 82
Joined: April 30th, 2010, 12:10 pm
Location: Denmark

Post by Katine »

Hvad med Gjøngehøvdingen f.eks.?

http://www.zenos.dk/cms/mod/dkt/data/000106.htm

Jeg ved ikke om linket virker, men hvis ikke så gå ind på www.estrup.org og find forfatteren: "Carit Etlar" så ligger teksten der.

Etlar døde i 1900, så vi skulle være home free mht ophavsrettigheder.

Kommentarer og modforslag modtages med kyshånd.

Katine :)
Anne Kathrine

At vide hvad man ikke ved
Er dog en slags alvidenhed
-Piet Hein
neckertb
Posts: 12799
Joined: March 9th, 2009, 7:47 am
Location: French in Denmark

Post by neckertb »

Hej Katine

Jeg tror, jeg laver en Wiki side med de forskellige forslag på et tidspunkt.
Problemet med det link, du sender, er at jeg ikke kan se, hvor teksten kommer fra. Det er ikke alle hjemmesider, der er flinke med at skrive hvad for en udgave de har brugt, og det er denne udgave, der skal være publiceret før 1923.
er der ikke digitale tekster på den kongelige bibliotek eller sådan noget? De burde være i orden mht rettigheder, ellers må vi se på Gutenberg... Vent det har jeg lige gjort, de har kun noget fra ham på finsk...
Det må vi prøve at undersøge nærmere.
Nadine

Les enfants du capitaine Grant

Live in a death + 70 country? Have a look at Legamus
Post Reply