Hello, this is Jellesmam from Holland!

Get to know your fellow readers and tell us a little about yourself
Post Reply
jellesmam
Posts: 3
Joined: August 17th, 2011, 9:01 am

Post by jellesmam »

I want to introduce myself. I'm dutch, 54 years old and I live near Amsterdam. I red a few books and also Afkes Tiental, it's a dutch book about a poor family with 10 children. The old dutch language in this book is very funny sometimes, so oldfashioned, super!
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Welkom, jellesmam!
Ja, Afke's tiental vond ik ook erg leuk om in te spreken - ik kon niet wachten tot het nieuwe jaar, vorig jaar, toen de auteursrechten er op verliepen - ik had het al een tijdje in de planning staan en heb het toen meteen in januari ingesproken :D

En, wat ben je zelf van plan te doen bij Librivox? We kunnen altijd proefluisteraars gebruiken - of misschien ga je zelf ook inspreken?

Hier vind je wat meer informatie in het Nederlands: viewtopic.php?p=281639#p281639

:) Anna

ENGLISH TRANSLATION for curious non-Dutch people reading along: a welcome to Librivox; I read Afke's tiental for LV and enjoyed doing that very much. And I asked what she (I think the forum name would suggest that you are a she?) was planning to do at LV and giving a link to some Dutch information.
Anna
Samson2
Posts: 14
Joined: August 16th, 2011, 4:50 pm

Post by Samson2 »

Hoi Jellesman,
Welkom ook, ben zelf ook nog kakelvers op dit forum...
Zeg Anna nou ben ik wel benieuwd waar ik dat luisterboek van je kan vinden? Gooi ik dat Afkes tiental op m'n spelert, de verhalen zijn tijdloos, maar zoals Jellesman al meldt is taal al snel oldfashioned... In onze betrekkelijk korte ĺeventjes hebben ze alle spellingsregels al minstens 3 keer volledig gewijzigd... Met tot gevolg dat geen mens nog foutloos Nederlands kan schrijven... Maar voor een luisterboek hoef je je daar niet druk over te maken...
Men schreef het vroeger dan wel zo... maar sprak men het ook zo uit?... is daar bewijs van dan?... Ik vraag me dat soms af... Moet nu denken aan oude poligoonjournaals waarin wel overdreven duidelijk wordt geartikuleerd... Zo praatte men op de mart toch niet?... wel dan....

For those who cant understand the lines above i suggest google translate... Ive seen some Chinese written topics atm so i guess its not a real problem if ppl chat in their own language every ones and a while?
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Nee, we mogen best in het Nederlands kletsen - het is meer een gewoonte van me, dat ik de eerste Nederlandse post in een Engelse thread nog even vertaal - omdat er vast wel nieuwsgierige niet-Nederlanders een keer een blik werpen :D

www.librivox.nl - dat is gemaakt door bart - alle Nederlandstalige werken op Librivox.
En je kunt ook zoeken in de catalogus van LV zelf natuurlijk: onder "advanced search" kun je ook selecteren op Nederlands, of op de inspreker.

(En je kunt ook nog eens naar de catalogus pagina van de spreker gaan - de mijne is: https://catalog.librivox.org/people_public.php?peopleid=1724 - schrik niet van het belachelijk grote aantal bijdragen - ik heb recent nog een "recorders' block" gehad omdat ik het bizarre aantal van 1000 haalde en dacht: waar ben ik mee bezig? Maar ik vind het zo leuk (of ben er zo aan verslaafd) dat ik intussen weer vrolijk door ga met inspreken... )
Anna
jellesmam
Posts: 3
Joined: August 17th, 2011, 9:01 am

Post by jellesmam »

Hoi Anna,

Ik wil eerst proefluisteraar worden. Het inlezen lijkt me ook leuk, maar daar heb ik geen apparatuur voor, misschien kun jij me vertellen wat ik daar het beste voor kan aanschaffen. Jouw stem komt luid en duidelijk over (hoewel ik het geluid wel wat harder moet zetten, maar dat is bij alle sprekers zo).

Samson2, ik heb gezocht op Afkes Tiental.

Groetjes Sandra
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Hallo Sandra,
Proefluisteren is een heel goede plek om te beginnen, en we hebben meer Nederlandstalige proefluisteraars ook nodig! (Je mag natuurlijk PL-en in elke taal die je kunt verstaan). Misschien moet je even geduld hebben tot het volgende nieuwe project start (kun je ook altijd de eerste paar dagen zien in het "New Projects Launch Pad" gedeelte van het forum) - maar dat duurt meestal niet lang! (Ik heb net weer een solo afgemaakt, en ga waarschijnlijk dit weekend met een nieuwe starten bijvoorbeeld).

Hier vind je informatie over proefluisteren bij elkaar: http://wiki.librivox.org/index.php/Guide_for_Proof-listeners

Wat inspreken betreft: je hebt eigenlijk nauwelijks apparatuur nodig. Een computer met internet aansluiting natuurlijk, maar die heb je al :) En dan nog een microfoon. Lees hier wat over opties: http://wiki.librivox.org/index.php/User-Recommended_Equipment
Ik ben begonnen met een hele eenvoudige Logitech desktop microfoon. Toen het duidelijk was dat ik verslaafd was aan LV en voorlopig niet op zou houden, heb ik me een keer getracteerd op een sjiekere microfoon (een zogenaamde Blue Snow Ball). Maar dat is alles.
De software (Audacity) is gratis te downloaden.

Anna
Anna
jellesmam
Posts: 3
Joined: August 17th, 2011, 9:01 am

Post by jellesmam »

Dank je Anna!

Sandra
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Oh - ik vergeet nog de belangrijkste tip voor het aanschaffen van een microfoon: welke je ook neemt, kies er een met een USB-aansluiting naar je computer - en dus NIET met zo'n rond stekkertje. Dat scheelt een hoop gelazer, geeft direct mooier geluid.
Anna
Post Reply