[COMPLETE;DUTCH]Het Late Leven van Louis Couperus - lz

Solo or group recordings that are finished and fully available for listeners
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Het late leven door Louis Couperus (1863 - 1923).

This project is now complete! All audio files can be found on our catalog page: http://librivox.org/het-late-leven-van-louis-couperus/
Deel 2 van de romancyclus 'Boeken der Kleine Zielen'.
'Het late Leven' behandelt, in vervolg op 'De kleine zielen', het verdere leven van Henri van der Welcke en zijn vrouw, saâmgehouden door hun jaloersche liefde voor hun zoon Addy, in het mondaine, Haagsche milieu van 'Kleine Zielen'. Zij zijn beide, door het getob en de misère van hun ruzie-bestaan heen, zoo langzamerhand door hun jeugd heengeleefd, en beginnen nu aan wat de schrijver 'Het late Leven' noemt. Maar nú komt in dat late Leven - te laat - over beiden de Illusie, die, ware zij vroeger gekomen, had kunnen ontbloeien tot geluk en blijdschap om het bestaan, maar die nú niet meer tot rijpheid komen kon, omdat dit late leven er geen atmosfeer voor heeft.
Henri is eigenlijk altijd au fond een halve kwajongen gebleven, een soort student, die b.v. als een kind naar een automobiel verlangt, en in dolle buien het uitgiert van de pret om niets, en hij voelt zich nog jong met zijn jaren. Zijn nichtje Marianne van Naghel wordt verliefd op hem, en hij op haar. Zij trokken elkaar onweerstaanbaar aan door 'de sympathie van kleine ziel.... tot kleine ziel'.
Maar het allermooiste in het boek, is het ontwaken van Constance's ziel, door haar opkomende liefde voor Brauws. Door zijn opstuwing, door zijn hooge ideeën, en door hare oprijzing tot een klaarder levens-sfeer in haar bewustwording, begon zij ook ineens het kleine te zien van haar vroegere leven, en van al de pieterige, kriewelende familie-menschjes om haar heen, in een klein, nauw kringetje, terwijl zij zich opééns daar buiten de horizon zich wijder en wijder zag uitbreiden, en in verre visioenen zag. En ineens verwonderde zij zich over haar streven van ééns - in het eerste deel 'De kleine Zielen' beschreven, om door al die familie ontvangen te worden, 'iets, wat zoo klein was, van zóó weinig belang voor haar ziel - voor de wereld'. Het bizondere in Couperus' beschrijving van de naar-elkaar-toe wiegeling dier zielen van Brauws en Constance is, dat het in beiden zwijgend, van-zelve gebeurt, maar zij nooit een woord van liefde tot elkaar spreken. Het gebeurt alles in die broze, ijle sfeer, waarin woorden, het teedere zouden breken.
Om Constance en Van der Welcke als hoofdpersoon groepeert de schrijver weer de geheele, groote familie van 'Kleine Zielen' uit het eerste deel, altijd kibbelend en canonneerend, maar nu en dan vreedzaam te samen komend op de traditioneele partij bij grootmama Van Lowe. Er wordt getrouwd en gescheiden, en gestorven, er breken familie-schandaaltjes uit waar den Haag vol van is, en al die onbeduidende, nietige leventjes krioelen door het boek. Maar de enorme verdienste van Couperus is, dat hij 'De kleine Zielen' zóó beschrijft, dat zijn werk er groot van wordt, een verdienste, die hij met grooten als Balzac gemeen heeft. (Ingekorte recensie van Henri Borel, uit: Veen's Nieuws 1902, 7 juli - gevonden op website http://www.louiscouperus.nl).
  • Streefdatum: 2013-mei-20
  • Brontekst (lees aub alleen van deze tekst!): http://www.dbnl.org/titels/titel.php?id=coup002late01
  • Soort proef-luisteren (PL) gewenst: standaard (lees de Listeners Wanted FAQ voor je begint! (alleen beschikbaar in het Engels, je kunt ook hier om advies vragen als je twijfelt)

    NOTA BENE: we willen voorkomen dat onze zwaarbelaste server volstroomt met bestanden van projecten die nooit af komen, omdat de inspreker verdwenen is - laat ons daarom alsjeblieft tenminste 1 keer per maand weten dat je er nog bent, en nog van plan bent het project af te maken - door een berichtje in deze forumdraad - zelfs als het je niet gelukt is om iets nieuws in te spreken. Als we al drie maanden niets van je gehoord hebben, zou je project omgezet kunnen worden in een groepsproject. Bestanden die je al hebt ingestuurd zullen dan in dat groepsproject gebruikt worden. Als er nog geen bestanden zijn, zal het project verwijderd worden van het forum (neem dan contact op met een admin om te kijken of het hersteld kan worden als je later van gedachten verandert).

    Wilt u a.u.b. geen bestanden downloaden of luisteren van lopende projecten (tenzij je medewerker bent van het project). Onze servers hebben niet voldoende capaciteit om grote hoeveelheden verkeer af te handelen. Wacht tot de voltooiing van het project. Dank je wel!

    Magic Window:



    BC Admin

    Genres voor dit project:
    fiction, literature

    Steekwoorden voor dit project:
    Boeken der kleine zielen; Roman; Den Haag
  • Laat niet meer dan 0.5 tot 1 sec stilte aan het begin van je opname
    Vergeet niet de volgende tekst toe te voegen aan het begin en eind van je opname:

    Begin van opname (Intro)
    • "Sectie [nummer] van Het late leven. - Dit is een Librivox opname. Alle Librivox opnamen zijn vrij van auteursrechten. Voor meer informatie, of om je aan te melden als vrijwilliger, ga naar librivox PUNT org"
    • Als je wilt, voeg je toe:
      "Opname door [your name]"
    • Zeg:
      " Het late leven , door Louis Couperus . [Hoofdstuk]"
    Voor de tweede en volgende secties mag je ook kiezen voor de ingekorte versie van de intro:
    • "Sectie [nummer] van Het late leven door Louis Couperus . Deze Librivox opname is vrij van auteursrechten."
    • Als je wilt, voeg je toe:
      "Opname door [your name]"
    • Voeg toe als het van toepassing is:
      "[Titel van hoofdstuk]"
    Einde van opname
    • Zeg aan het eind van de opname:
      "Einde van [Sectie titel]"
    • Als je wilt kun je toevoegen:
      "Opname door [your name], [plaatsnaam, je blog, podcast of website]"
    • Aan het eind van het boek, voeg hieraan toe:
      "Einde van Het late leven , by Louis Couperus . "
    Voeg 5 seconden stilte toe aan het einde van je opname, of 10 seconden voor opnamen langer dan 30 minuten!
  • Voorbeeld van naam van mp3-bestand:
    lateleven_##_couperus.mp3 (helemaal in kleine letters), op de ## het sectienummer invullen. (b.v. lateleven_01_couperus.mp3)
  • Voorbeeld van ID3 V2 tags
    Titel: ## - [Titel van sectie]
    Artiest: Louis Couperus
    Album: Het late leven

    Transfer van bestanden (voltooide opnames)
    Plaats aub altijd een berichtje in deze forumdraad als je een bestand ingestuurd hebt.
    Zorg dat je naast de link ook de duur van de opname vermeldt (bestandsduur: mm:ss).
    • Gebruik aub de LibriVox Uploader:
      http://upload.librivox.org
      Image
      (Als je de afbeelding hierboven niet kunt lezen, stuur een berichtje naar een admin)
    • Je zult de MC moeten kiezen; voor dit project is dat: lz - lezer
    • Kopieer de link die deze Uploader je geeft in een berichtje in deze forumdraad
    • Als dit niet werkt, of als je vragen hebt: meer informatie hier (in het Engels): How To Send Your Recording wiki page.
Anna
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Mijn plannetje voor het nieuwe jaar (iedereen de beste wensen, trouwens!): eindelijk weer een Nederlands-talige solo - deel 2 van De boeken der kleine zielen.
Weet nog niet precies hoeveel secties het wordt, want ik heb besloten de hoofdstukken samen te voegen tot secties van omstreeks 30 min per keer - er zitten nl een paar heel korte hoofdstukjes tussen - ik verwacht een stuk of 10 secties.
Couperus is weer niet de makkelijkste om in te spreken, met heel veel mooie dialogen vol emoties, maar ik ga mijn best doen.

Ik ben op zoek naar een proefluisteraar! Het eerste stukje staat al klaar, als voorproefje.

Anna
Anna
coenders
Posts: 2023
Joined: March 7th, 2008, 12:05 pm
Location: Almelo

Post by coenders »

Hallo Anna,

Ik wil wel proof listener worden.
Goed om in het 150ste geboorte jaar van Couperus weer een nieuw boek van hem te horen inspreken.

Groetjes Marcel
'Zoo ik iéts ben, ben ik een Hagenaar...' (Louis Couperus)
Stil de Tijd
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Ha Marcel,
Dank je wel!! Dan ga ik snel verder met inspreken :) Ik zit al helemaal in het verhaal.
Had ik nog niet eens gezien, dat het het 150ste geboortejaar is! (Hmmm - zou ik dan toch moeten proberen om dit jaar de hele cyclus van de Kleine Zielen in te spreken? Misschien iets te ambitieus plan, maar zou wel heel leuk zijn :) )
Groeten,
Anna
Anna
coenders
Posts: 2023
Joined: March 7th, 2008, 12:05 pm
Location: Almelo

Post by coenders »

lezer wrote: zou ik dan toch moeten proberen om dit jaar de hele cyclus van de Kleine Zielen in te spreken?

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Groetjes Marcel
'Zoo ik iéts ben, ben ik een Hagenaar...' (Louis Couperus)
Stil de Tijd
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

:D

Sectie 2 staat ook klaar.

Zal soms lastig PL-en zijn, dit boek, want er komen nogal wat herhalingen in het boek voor, enzo...
Anna
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Sectie 3 & 4 zijn ook klaar.

(Trouwens, als ik een fout maak, maak ik altijd een klik geluid met m'n tong, dus een herhaling zonder zo'n geluid zal gewoon uit de tekst komen)
Anna
coenders
Posts: 2023
Joined: March 7th, 2008, 12:05 pm
Location: Almelo

Post by coenders »

Hallo Anna,

Sectie 1-2 PL OK

Wat een heerlijk haags verhaal ......

Al oud en verveeld op je 38ste .... en dromen van een auto of motor ......
en denken dat daardoor de verveling zou verdwijnen ........
en hopen op een cadeautje van je vader ...........

morgen sectie 3-4 ik verheug me er nu al op

Groetjes Marcel
'Zoo ik iéts ben, ben ik een Hagenaar...' (Louis Couperus)
Stil de Tijd
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Bedankt!
Ja, erg confronterend, dat ze dat zo oud vinden - ik ben namelijk zelf ook precies 38... :)
Anna
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Ik heb het eerste deel vandaag maar even afgemaakt:

Deel 6:
Ik neem maar aan dat "likken" in die tijd iets anders kon betekenen….
http://upload.librivox.org/share/uploads/lz/lateleven_06_couperus.mp3
31:03

Deel 7:
Groot drama…
http://upload.librivox.org/share/uploads/lz/lateleven_07_couperus.mp3
35:23

Maar neem je tijd hoor, Marcel, ik heb geen haast.
Anna
coenders
Posts: 2023
Joined: March 7th, 2008, 12:05 pm
Location: Almelo

Post by coenders »

Sectie 3 - 4 PL OK

Tja ledigheid is des duivels oorkussen, en dan gaan dus kerels achter de vrouwen aan, maar om nou achter je nichtje aan te gaan ??

Groetjes Marcel
'Zoo ik iéts ben, ben ik een Hagenaar...' (Louis Couperus)
Stil de Tijd
coenders
Posts: 2023
Joined: March 7th, 2008, 12:05 pm
Location: Almelo

Post by coenders »

----------------
Last edited by coenders on January 6th, 2013, 11:27 am, edited 2 times in total.
'Zoo ik iéts ben, ben ik een Hagenaar...' (Louis Couperus)
Stil de Tijd
coenders
Posts: 2023
Joined: March 7th, 2008, 12:05 pm
Location: Almelo

Post by coenders »

--------------
Last edited by coenders on January 6th, 2013, 11:27 am, edited 1 time in total.
'Zoo ik iéts ben, ben ik een Hagenaar...' (Louis Couperus)
Stil de Tijd
coenders
Posts: 2023
Joined: March 7th, 2008, 12:05 pm
Location: Almelo

Post by coenders »

Hallo Anna,

redelijk verslavend boek t/m sectie 6 PL OK!!!!!!!

Likkend over straat lopen met je nicht, aan tafel met de dochters dit stukje van het boek maar eens besproken. Uiteraard de namen van de verschillende ooms gebruikend. Ik kreeg blikken van afgrijzen toegeworpen, zelfs toen ik de naam van de knapste oom gebruikte!! Volgens mij is dit niet vreemdgaan (want een oom is niet vreemd), ook deze verklaring werd door het vrouwvolk niet gesteund. Ik zou mezelf trouwens ook niet in de rol van de oom moeten voorstellen.

Volgens een synoniemen woordenboek vond ik 'flikflooien' als een mogelijke vertaling in modern nederlands want kussend over straat lopen lijkt me begin 20ste eeuw niet helemaal gepast.

Groetjes Marcel.
'Zoo ik iéts ben, ben ik een Hagenaar...' (Louis Couperus)
Stil de Tijd
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

:) Misschien vinden je dochters hem gewoon ook te oud - stel je voor, 38! :wink: Hij is tenminste geen bloedverwant, alleen aangetrouwd.
Wat dan te denken van de hints over de relatie tussen broer & zus in de volgende twee secties, die klaar staan...
Anna
Post Reply