[Dutch]De Vorst door Niccolò Machiavelli -bart

Solo or group recordings that are finished and fully available for listeners
jvangiel

Post by jvangiel » June 21st, 2014, 1:56 pm

De Vorst door Niccolò Machiavelli (1469 - 1527). Vertaald door Theodorus Marinus Roest Van Limburg (1806 - 1887)
This project is now complete! All audio files can be found on our catalog page: https://librivox.org/de-vorst-by-niccolo-machiavelli/
Het boek bevat raadgevingen voor vorsten over hoe ze hun staat moeten besturen. De voornaamste bezigheid van de vorst moest volgens hem het bemachtigen, consolideren en in stand houden van zijn macht zijn. Hij was vol bewondering voor grote staatsmannen, omdat ze eenheid, orde, vrede en voorspoed brachten voor de bevolking. Hij maakte een onderscheid tussen de heersers en het volk; tussen degenen die willen heersen en degenen die niet beheerst willen worden. Hij koos duidelijk de kant van de heersers.

Machiavelli was op zoek naar een principe nuovo (nieuwe vorst) om de vreemdelingen te verdrijven en Italië te herenigen. Hiermee had hij voornamelijk de Katholieke Kerk op het oog, die hij het liefst verbannen zag uit de Florentijnse stadstaat. Hij wijdde zijn leven aan het Italiaanse vaderland en wilde dat Italië opnieuw zo groot en machtig werd als het oude Rome. Machiavelli staat bekend om amorele machtspolitiek op basis van staatsmacht, militaire kracht en een open oog voor machtsuitbreiding. ( Wikipedia)
  • Tekstbron (lees alleen van deze tekst!): http://books.google.be/books?id=mMBPAAAAcAAJ
  • Gewenste soort van proefluisteren (Lees a.u.b. de PL FAQ): standard

NOTA BENE: Beste solist, we willen voorkomen dat onze zwaarbelaste server volstroomt met bestanden van projecten die nooit af komen omdat de inspreker verdwenen is. Laat ons daarom alsjeblieft tenminste één keer per maand weten dat je er nog bent, en nog van plan bent het project af te maken. Doe dit door het plaatsen van een berichtje in deze forumdraad. Zelfs als het je niet gelukt is om iets nieuws in te spreken, willen we graag van je horen. Als we drie maanden niets van je gehoord hebben, zou je project omgezet kunnen worden in een groepsproject. Bestanden die je al hebt ingestuurd zullen dan in dat groepsproject gebruikt worden. Als er nog geen bestanden zijn, zal het project verwijderd worden van het forum (neem dan contact op met een admin om te kijken of het hersteld kan worden als je later van gedachten verandert).

Wilt u a.u.b. geen bestanden downloaden van lopende projecten (tenzij u medewerker bent van het project). Onze servers hebben niet voldoende capaciteit om grote hoeveelheden verkeer af te handelen. Wacht tot de voltooiing van het project. Bedankt!

Magic Window:

BC Admin Genres voor dit project: Culture & Heritage

Steekwoorden die het boek beschrijven:

============================================
  • Voeg de volgende tekst toe aan het begin en eind van ieder bestand:
    Laat niet meer dan 0.5 tot 1 sec stilte aan het begin van je opname!
    Aan het begin van het EERSTE bestand (intro):
    • Hoofdstuk [number] van De Vorst. Dit is een LibriVox opname. Alle opnamen van LibriVox zijn vrij van auteursrechten. Voor meer informatie of om vrijwilliger te worden, ga naar librivox PUNT org
    • Als je wilt voeg je toe:
      Opname door [jouw naam], [stad, je blog of podcast of webadres]
    • Zeg:
      De Vorst, door Niccolò Machiavelli. Vertaald door Theodorus Marinus Roest Van Limburg (1806 - 1887) [Hoofdstuk]

Als begin van de tweede en volgende opnamen mag je ook kiezen voor dit ingekorte intro
    • Hoofdstuk [nummer] van De Vorst door Niccolò Machiavelli. Vertaald door Theodorus Marinus Roest Van Limburg (1806 - 1887) Deze Librivox-opname is vrij van auteursrechten.
    • Indien van toepassing, zeg:
      [hoofdstuk titel]
    Einde van de opname:
    • Zeg aan het einde van de opname:
      Einde van [hoofdstuk]
    • Voeg extra toe bij het einde van het boek:
      Einde van De Vorst, door Niccolò Machiavelli. Vertaald door Theodorus Marinus Roest Van Limburg (1806 - 1887)

Voeg 5 seconden stilte toe aan het einde van je opname, of 10 seconden voor opnamen langer dan 30 minuten!
  • Voorbeeld bestandsnaam vorst_##_machiavelli.mp3 (alles in kleine letters) waar ## staat voor het sectie-nummer. (e.g. vorst_01_machiavelli.mp3)
  • Voorbeeld ID3 V2 tags
    Artiest (schrijver): Niccolò Machiavelli
    Titel (hoofdstuktitel): ## - [Section title]
    Album (boektitel): De Vorst

Overdracht van bestanden (opnamen die klaar zijn)
    Vergeet niet om een post te maken als je een bestand hebt ingestuurd. Geef ook de lengte op van het bestand (tijdsaanduiding: mm:ss) en de gegeven link
    • Stuur je bestand op met de LibriVox Uploader https://librivox.org/login/uploader
      Image
      (Als je de afbeelding hierboven niet kunt lezen, stuur een berichtje naar een admin)
    • Je zult de MC moeten kiezen; voor dit project is dat: bart - bart
    • Kopieer de link die deze Uploader je geeft in een berichtje in deze forumdraad.
    • Als dit niet werkt, of als je vragen hebt: meer informatie hier (in het Engels): How To Send Your Recording wiki page

Heb je vragen?
    Plaats hieronder een bericht
Last edited by jvangiel on December 11th, 2014, 2:14 pm, edited 1 time in total.
"Every great advance in natural knowledge has involved the absolute rejection of authority" (Thomas Henry Huxley)
mijn podcast "kritisch denken"

bart
LibriVox Admin Team

Post by bart » June 22nd, 2014, 2:10 pm

Het project zit erin.
Nog even wachten op een DPL

Bart
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank

jvangiel

Post by jvangiel » June 25th, 2014, 12:05 pm

Bedankt Bart,
Waarschijnlijk begin ik pas op te nemen vanaf begin augustus.
"Every great advance in natural knowledge has involved the absolute rejection of authority" (Thomas Henry Huxley)

coenders

Post by coenders » July 3rd, 2014, 10:15 am

Hallo Jozef van Giel,

Een oude maar toch actuele bekende want ik luister nog steeds naar je podcast kritisch denken.

Ik zal de vorst van Machiavelli (met genoegen en plezier) DPL'en.

Groetjes Marcel, een fan.
'Zoo ik iéts ben, ben ik een Hagenaar...' (Louis Couperus)
Stil de Tijd

bart
LibriVox Admin Team

Post by bart » July 3rd, 2014, 10:22 am

Welkom Marcel
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank

jvangiel

Post by jvangiel » August 13th, 2014, 12:30 pm

Dag Marcel,
Dat is goed nieuws!
Ik heb net het eerste stukje ingesproken en hoop het nog voor volgende week te editeren zodat ik het rond maandag hier kan uploaden.
Jozef

jvangiel

Post by jvangiel » August 20th, 2014, 1:35 pm

Dag Marcel en Bart
De eerste opname is klaar. Hieronder is de link.
https://librivox.org/uploads/bart/vorst_01_machiavelli.mp3

Ik heb, (net zoals ik vroeger gedaan heb met "de oorsprong der soorten") het oud Nederlands een beetje opgekuisd bij het inspreken om de beluisterbaarheid te verbeteren. (gewoon "van de" ingesproken als er "des" staat en dergelijke meer) Ik heb er steeds op gelet dat dit geen invloed had op de interpretatie van de tekst. Ik hoop dat dit geen probleem is.
Ik heb uiteindelijk slechts de helft van deze voorrede ingesproken omdat hij erg lang lijkt en ik denk dat 20 minuten voor een opname het maximum moet zijn. (als jullie vinden dat de volledige voorrede op één bestand moet, dan kan ik dat redelijk eenvoudig aanpassen).
Het tweede deel is ook al ingesproken, nu nog editen.

Groetjes,
Jozef

coenders

Post by coenders » August 25th, 2014, 10:04 am

Hallo Jozef,

Deel een van de voorrede PL OK.
Hoewel de voetnoten in het boek vermeld staan komt het in een luisterboek de verstaanbaarheid eigenlijk niet ten goede. Je zou je dus kunnen afvragen of je de voetnoten niet gewoon zou kunnen overslaan??

Groetjes Marcel
Stil de Tijd

jvangiel

Post by jvangiel » August 28th, 2014, 12:31 pm

Marcel, bedankt.
Ik heb ook getwijfeld. Bovendien zijn die voetnoten zeer moeilijk te lezen door de kleine druk.
Ik ga ze vanaf nu overslaan en uitvegen uit de reeds gemaakte opnames.

Ik heb ondertussen al twee extra opnames gemaakt (ook het leven van Machiavelli) zodat de volgende opname het eerste hoofdstuk is.
Het zal waarschijnlijk pas over twee weken zijn dat ik die zal editen en uploaden, wegens een drukke komende werkweek.

jvangiel

Post by jvangiel » September 8th, 2014, 11:12 am

Marcel,
Ik heb, zoals je voorstelde alle voetnoten weggehaald. Blijkbaar besloegen die meer dan de helft van de opname. Na de verwijdering bleven er nog 11 minuten over van dat eerste deel. Ik heb dus de volledige inleiding nu op één bestand gezet en het huidige bestand overschreven. Hieronder is de link.
Let er nog extra op of ik niet per ongeluk nog enkele voetnoten ben vergeten te verwijderen. (ook in de tweede helft, ik had die opname al gemaakt voor je opmerking.)

https://librivox.org/uploads/bart/vorst_01_machiavelli.mp3

coenders

Post by coenders » September 12th, 2014, 8:11 am

Hallo Jozef

Inderdaad moest ik nog een enkele voetnoot wegknippen. Maar verder PL-OK
Tegenwoordig maken we achter de naam van de files nog _128kb dus dat heb ik bijgevoegd
https://librivox.org/uploads/bart/vorst_01_machiavelli_128kb.mp3

Groetjes Marcel
Stil de Tijd

jvangiel

Post by jvangiel » September 22nd, 2014, 11:22 am

Dag Marcel,
Bedankt voor dat werk. Bij vorige opnames stuurde de PL-er mij systematisch de verschillende opmerkingen, ook als er iets moest weggehaald worden. Het voordeel daarvan is dat ik bij de correctie van de originele verliesvrije bestanden kan vertrekken, terwijl editen op een mp3-file altijd een beetje verlies geeft door het decoderen en hercoderen.
Ik apprecieer dat je het me op die manier gemakkelijker maakt, maar misschien zal de kwaliteit in het andere geval beter zijn...

Hoe dan ook, hier is het tweede deel, over het leven van Machiavelli. Ik heb de 128kb toegevoegd.
Deze had ik ook al opgenomen voor we afspraken om de voetnoten te laten vallen. Ik heb ze bij het editen verwijderd, maar het kan nog altijd zijn dat ik er ergens vergeten ben. (ik heb ze zelf nog eens beluisterd maar je weet maar nooit. :-) ) De volgende opnames zijn opgenomen zonder voetnoten, vanaf de volgende is daar dus geen risico meer voor.

Hier is het bestand:
https://librivox.org/uploads/bart/vorst_02_machiavelli_128kb.mp3

Veel luisterplezier,
Jozef

coenders

Post by coenders » September 22nd, 2014, 1:15 pm

Hallo Jozef,

Wat betreft het editten op een MP3 file vs editten op audacity of andere verliesvrije formaten.
Ik heb eens een proefje gedaan.
Een file 10 x de procedure laten doorlopen van exporteren als MP3 - laden in audacity - exporteren als MP3.

Het verschil was ook naar 10x nauwelijks te horen. Vandaar dat ik bij het PL'en dus vaak wegknip wat nodig is ...

Maar goed ik zal je wel een serie tijden geven waar geëdit moet worden.
Ik kan het zelfs als een label file sturen kun je laden in audacity zie je direkt waar je wat moet doen (maar dan wel van achter na voren de correcties aanbrengen anders lopen de labels niet meer synchroon met de geluidsfile).

Groetjes Marcel
Stil de Tijd

coenders

Post by coenders » September 22nd, 2014, 2:17 pm

Hallo Jozef

Sectie 2 PL OK

Groetjes Marcel
Stil de Tijd

jvangiel

Post by jvangiel » September 23rd, 2014, 10:50 am

Bedankt Marcel.
Waw, dat is echt empirisch onderzoek! Ik dacht dat het minder goed was. Het zal waarschijnlijk ook afhangen van de bitrate, en 128 is vrij hoog. (mijn podcast is maar 48kb)
mvg,
Jozef

Post Reply