[DUTCH] Falklandjes van Herman Heijermans -ba

Solo or group recordings that are finished and fully available for listeners
Post Reply
bart
LibriVox Admin Team

Post by bart » May 31st, 2010, 3:11 pm

FALKLANDJES door Herman Heijermans onder het pseudoniem Samuel Falkland (1864-1924)
This project is now complete! All audio files can be found on our catalog page: http://librivox.org/falklandjes-by-herman-heijermans-jr/
Herman Heijermans publiceerde onder het pseudoniem Samuel Falkland columns vanaf 1894 in De Telegraaf en vanaf 1896 in het Algemeen Handelsblad. Hij maakte er meer dan 600 waaruit we er 52 hebben gekozen voor deze bloem(voor)lezing. De verhaaltjes zijn eenvoudige schetsen uit het volksleven, soms ontroerend, soms komisch.
  1. Hoe je een deel toegewezen krijgt, en ‘hoe het hier werkt’
    Voor het kiezen van een verhaal om op te nemen, kijk onder punt 5 hieronder naar de secties. Alle secties zonder namen ernaast zijn ‘vrij spel’. Klik op “Post reply” links bovenaan op het scherm en zeg ons welk verhaal je zou willen lezen (gebruik de naam van het verhaal, want het is alleen mogelijk om per verhaal te claimen). Lees punt 6 tot 8 hieronder voor wat je moet doen voor, tijdens en na het opnemen.
  2. Is opnemen nieuw voor je?
    Lees onze Newbie Guide to Recording(alleen in Engels beschikbaar op het moment)!
  3. Is er een deadline?
    Geplande datum van voltooiing van dit project: 31 december 2012 – maar probeer je opname zo snel mogelijk in te sturen. Als het je duidelijk wordt dat het je niet lukt om je sectie te doen, om wat voor reden dan ook, laat het ons weten en dan gooien we het terug in de groep. Dit is helemaal geen schande; we zijn allemaal vrijwilligers en er kunnen altijd dingen gebeuren.
  4. Waar vind ik de tekst?
    Brontekst komt van DBNL. Een link naar de tekst vind je in onderstaand Magic Window (MW).
    Voor het gemak is het aantal woorden vermeld per sectie. Uit forum discussies is gebleken dat mensen gemiddeld 130-190 woorden per minuut lezen. Dat betekent ongeveer 16-25 minuten opname per 3000 woorden (na de laatste edit).
  5. Kies een verhaal
    Je kunt een verhaal aanvragen door een reactie te plaatsen (post reply).
    Als dit je eerste opname voor Librivox is, laat me ajb weten onder welke naam of pseudoniem je vermeld wilt worden in de Librivox catalogus. We kunnen ook een link naar een persoonlijke website/blog plaatsen.

MAGIC WINDOW:

(BC admin)
  6. VOOR je begint aan je opname:
    Lees de volgende tips voor opname door (in Engels): http://librivox.org/forum/viewtopic.php?p=6427#6430

Stel je opname software in op:
    Bit Rate: 128 kbps
    Channels: 1 (mono)
    Sample Rate: 44.1 kHz
  7. TIJDENS het opnemen:
    Laat niet meer dan 0.5 tot 1 sec stilte aan het begin van je opname

LET OP: Anders dan voor Nederlandstalige groepsprojecten gebruikelijk, is de disclaimer niet opgenomen in het tekstbestand.
    • The reader will record the following at the beginning and end of each file:

Start of all sections (Intro)
      • "[titel] van Falklandjes.
        Dit is een Librivox opname.
        Alle Librivox opnamen zijn vrij van auteursrechten. Voor meer informatie, of om je aan te melden als vrijwilliger, ga naar librivox PUNT org."
      • "Opname door [naam]"
      • "Falklandjes door Herman Heijermans. [titel]"

End of recording
      • At the end of the section, say:
        Het einde van [titel]
      • At the end of the book, say (in addition):
        Het einde van Falklandjes van Herman Heijermans.

There should be 5 seconds silence at the end of the recording, or 10 seconds for files longer than 30 minutes.
    • Bestandsnaam
      falklandjes_##_heijermans.mp3 (## is sectienummer.)
    • ID3 V2 tags
      Title: ## [titel]
      Artist: Herman Heijermans
      Album: Falklandjes
      Negeer aub de tags voor Genre en Track Number – deze worden automatisch ingevuld tijdens het catalogiseren van het project.
    • Transfer van bestanden (voltooide opnames)
      Plaats aub altijd een berichtje in deze forumdraad als je een bestand ingestuurd hebt.
      Zorg dat je naast de link ook de duur van de opname vermeldt (bestandsduur: mm:ss).
      • Gebruik aub de LibriVox Uploader (kopieer de link die deze Uploader je geeft in een berichtje in deze forumdraad):
        http://upload.librivox.org
        Image
        (Als je de afbeelding hierboven niet kunt lezen, stuur een berichtje naar een admin)
        Je zult de MC moeten kiezen; voor dit project is dat: ba - bart
      • Als dit niet werkt, of als je vragen hebt: meer informatie hier (in het Engels): How To Send Your Recording wiki page.
  8. Vragen?
    Stuur een berichtje in deze forumdraad of via een PM.
Last edited by bart on June 13th, 2010, 12:27 pm, edited 4 times in total.
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank

lezer

Post by lezer » May 31st, 2010, 11:01 pm

Ha Bart,
Leuk! Dat eerste verhaal is natuurlijk voor jou, toch? :D

Mag ik 2 (Kliniek) en 13 (Lunchroom-juffrouw) alsjeblieft?

Anna

bart
LibriVox Admin Team

Post by bart » June 1st, 2010, 1:44 am

2 en 13 voor Anna
1 en 11 voor Bart

coenders

Post by coenders » June 4th, 2010, 12:31 pm

Ik zie nog geen DPL'r dus dat wil ik wel zijn.

Ik ga eerst op vakantie, vorig jaar was Bart mijn DPL'er bij Niels Holgersson toen Bart op vakantie was heb ik mij de stembanden uit mijn lijf gelezen zodat Bart de week na thuis komst helemaal tureluurs werd van Niels Holgerson. Ik zou zeggen hier is je kans voor een zoete wraak. :wink: :wink:

Marcel.
'Zoo ik iéts ben, ben ik een Hagenaar...' (Louis Couperus)
Stil de Tijd

bart
LibriVox Admin Team

Post by bart » June 4th, 2010, 12:35 pm

Welkom als DPL Marcel.
Je mag natuurlijk ook zelf bijdragen als je wilt. Die bijdragen zal ik dan PLen.

Bart

bart
LibriVox Admin Team

Post by bart » June 4th, 2010, 1:19 pm

Over naar Readers Wanted

lezer

Post by lezer » June 13th, 2010, 5:47 am

bart
LibriVox Admin Team

Post by bart » June 13th, 2010, 12:26 pm

Bedankt Anna,
Als Marcel terug is, heeft hij wat te doen.

coenders

Post by coenders » June 16th, 2010, 5:21 pm

Kliniek PL OK

Back in town. Nu wachten op de examenuitslagen van de beide meisjes.

Groetjes Marcel.
Stil de Tijd

Tulip27

Post by Tulip27 » July 5th, 2010, 9:22 pm

Hallo allemaal,

Ik ben al een paar maanden met Librivox bezig, maar nog nooit in het Nederlands (mijn moedertaal nog wel...). Ik wilde eens met iets korts beginnen en vond Heijermans. Ik heb gelijk maar zo'n kort stukje opgenomen: het is "Grootmoedertje" (03). Die claim ik dan ook bij deze.

En hier is het bestand:
http://upload.librivox.org/share/uploads/ba/falklandjes_03_heijermans.mp3
Lengte: 9:37minuten
Bestandsgrootte: 9.021KB
Michael

coenders

Post by coenders » July 5th, 2010, 10:47 pm

Grootmoedertje PL OK

Echt ontzettend goed voorgelezen Michel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes Marcel
Stil de Tijd

bart
LibriVox Admin Team

Post by bart » July 6th, 2010, 12:56 am

Bedankt Michael.
Je bent altijd welkom in de Nederlandstalige club. Als je in september in Nederland bent, kun je ook op onze bijeenkomst komen!

Toch iets: graag vooraf claimen, voor dat je gaat opnemen. Als er nu iemand jouw sectie had geclaimd voor dat jij de kans had om hem in te sturen, zou die ander zijn voorgegaan!

Wat wordt je volgende bijdrage voor ons?

Bart

coenders

Post by coenders » July 6th, 2010, 10:12 am

bart wrote:Bedankt Michael.
Je bent altijd welkom in de Nederlandstalige club. Als je in september in Nederland bent, kun je ook op onze bijeenkomst komen!

Toch iets: graag vooraf claimen, voor dat je gaat opnemen. Als er nu iemand jouw sectie had geclaimd voor dat jij de kans had om hem in te sturen, zou die ander zijn voorgegaan!

Wat wordt je volgende bijdrage voor ons?

Bart
Tulip27 heet eigenlijk Michel van der Hoek volgens zijn eigen site. Hij is volgens mij een beetje hoog-talig (spreekt drie talen vloeiend en kan Heijermans met een zeer toepasselijk accent voorlezen) dus zelfs als een ander de sectie al geclaimd had zouden we zijn stukje prima als choice of voice hebben kunnen invoegen net zoals bij de sprookjes van Andersson is gebeurd.

Groetjes Marcel

Michel als je in september in Nederland bent ga dan naar de forums / off topic / dutch 5th aniversary meeting je bent van harte welkom

Groetjes Marcel
Stil de Tijd

Tulip27

Post by Tulip27 » July 6th, 2010, 10:59 am

Bart (en anderen),

Sorry, hoor, dat ik het gelijk opgenomen hebt voor het te claimen. Wees niet bang: als iemand anders me toevallig voor was geweest, dan was ik niet boos geweest. Ik ben intussen met LibriVox wel gewend en doe dit alleen in zulke gevallen. Het was een erg korte opname (de hele productie kostte me misschien 40 minuten, inclusief editen) en ik zag dat er al een maand geen activiteit was hier, dus de kans dat het fout zou gaan... (erg klein). Komt nog bij dat met het tijdsverschil (ik zit in de VS) iedereen in Nederland lag te snurken toen ik dit opnam. Ik zoek gewoon al maanden naar iets in het Nederlands waar ik tijd voor heb en dit past gewoon erg goed.

Ik ken Heijermans eigenlijk niet zo goed, maar ik was erg blij verrast toen ik Grootmoedertje las. Ik kom zelf ook uit Rotterdam en een heleboel van de dialectale dingen in de tekst (breng-ie voor breng je) komen me echt heel bekend voor: doe ik zelf ook of ik hoor het ook van mijn eigen oma's.

Ik moet even neuzen welke secties ik verder nog wil lezen.

Enne, ja ik heet Michel van der Hoek, maar gebruik op LibriVox het pseudoniem Michael Wolf, omdat mijn echte naam in het Engels en Duits zo lastig is. Het pseudoniem is in alle drie de talen probleemloos uit te spreken.
Michael

Tulip27

Post by Tulip27 » July 6th, 2010, 2:31 pm

Ik claim eerst maar eens nummer 37 (L'Intruse).
Michael

Post Reply