[DUTCH]Beknopte uiteenzetting theorie van Darwin -lz

Solo or group recordings that are finished and fully available for listeners
Post Reply
kattekliek
Posts: 743
Joined: November 15th, 2010, 12:07 pm
Location: The Netherlands
Contact:

Post by kattekliek »

"Beknopte uiteenzetting van de theorie van Darwin over het ontstaan der plant- en diervormen." door Julius Dub (1817-1873) . Vertaler: Romke Everts de Haan (1833-1899).
This project is now complete! All audio files can be found on our catalog page: http://librivox.org/beknopte-uiteenzetting-van-de-theorie-van-darwin-over-het-ontstaan-der-plant-en-diervormen-by-julius-dub/
Populair-wetenschappelijke, verkorte weergave van Charles Darwins baanbrekende boek "Het ontstaan der soorten"*, ca. 10 jaar na de uitgave daarvan verschenen om de evolutietheorie bij een groter publiek bekend te maken. Ook nu nog kan het degenen op weg helpen die het oorspronkelijke werk van Darwin te lijvig of te ingewikkeld vinden.
(kattekliek)
*Hier bij het catalogiseren de link naar het audioboek van Jozef van Giel aanbrengen.
  • Target completion date: 31 januari 2012
  • Text source (only read from this text!): Google Books
  • Type of proof-listening required (Note: please read the PL FAQ): Standard

    IMPORTANT - soloist, please note: in order to limit the amount of languishing projects (and hence the amount of files on our hard-pressed server), we ask that you post an update at least once a month in your project thread, even if you haven't managed to record anything. If we don't hear from you for three months, your project will be opened up to a group project as soon as a Book Coordinator can be found. Files you have completed will be used in this project. If you haven't recorded anything yet, your project will be removed from the forum (contact any admin to have it re-instated).

    Magic Window:



    BC Admin
  • The reader will record the following at the beginning and end of each file:
    No more than 0.5 to 1 second of silence at the beginning of the recording!

    Start of recording (Intro)
    • "Voorbericht van "Beknopte uiteenzetting van de theorie van Darwin over het ontstaan der plant- en diervormen" van Julius Dub, vertaald door Romke de Haan.
      Dit is een Librivox opname.
      Alle Librivox opnamen zijn vrij van auteursrechten. Voor meer informatie, of om je aan te melden als vrijwilliger, ga naar librivox PUNT org.
      Opname door kattekliek.
      "Beknopte uiteenzetting van de theorie van Darwin over het ontstaan der plant- en diervormen."
      Voorbericht
    For the second and all subsequent sections, you may optionally use the shortened form of this intro disclaimer:
    • Hoofdstuk [nummer], deel [volgnummer] van "Beknopte uiteenzetting van de theorie van Darwin over het ontstaan der plant- en diervormen” van Julius Dub."
      Deze Librivox opname is vrij van auteursrechten.
      Opname door kattekliek.
      Hoofdstuk [nummer], <alleen bij deel 2 of verder> “vervolg”, <alleen aan begin hoofdstuk> [titel], [paragraafopschrift]

    End of recording
    • At the end of the section, say:
      Einde van deel [volgnummer] van hoofdstuk [nummer]"
      aan het einde van elk hoofdstuk:
      Einde van hoofdstuk [nummer]"
    • At the end of the book, say (in addition):
      Einde van "Beknopte uiteenzetting van de theorie van Darwin over het ontstaan der plant- en diervormen" van Julius Dub, vertaald door Romke de Haan.
      Opname door kattekliek, zie http://www.kattekliek.nl"

    There should be 5 seconds silence at the end of the recording, or 10 seconds for files longer than 30 minutes.
  • Example filename
    theoriedarwin_##_dub.mp3
  • Example ID3 V2 tags
    Title: ## - hoofdstuk [nummer], deel [volgnummer]
    Artist: Julius Dub
    Album: Beknopte uiteenzetting van de theorie van Darwin over het ontstaan der plant- en diervormen
  • Instructions for soloist: transfer of files (completed recordings)
    Please always post in this forum thread when you've sent a file.
    Also, post the length of the recording (file duration: mm:ss) together with the link.
    • Upload your file with the LibriVox Uploader (when your upload is complete, you will receive a link - please post it in this thread):
      http://upload.librivox.org
      Image
      (If you have trouble reading the image above, please message an admin)
      You'll need to select an MC, which for this project is: lz - lezer
    • If this doesn't work, or you have questions, please check our How To Send Your Recording wiki page.
Last edited by kattekliek on November 30th, 2011, 7:08 am, edited 4 times in total.
Do you live in Europe, Canada, Australia, ... any country where death date of author determines if a book is in the Public Domain? Come to legamus.eu to record books published in 1923 or later, written by authors dead since >70 years!
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Ik kan je MC zijn voor dit project! En als ik elders een conversatie goed gevolgd heb, heb je waarschijnlijk al een PL-er :)
Later vandaag zal ik het officieel invoeren in de database, en je MW maken, OK?
Anna
Anna
kattekliek
Posts: 743
Joined: November 15th, 2010, 12:07 pm
Location: The Netherlands
Contact:

Post by kattekliek »

Prima, dank je wel, Anna! :D En ja, Jozef wil mijn PL'er zijn. Hij verschijnt hier t.z.t. wel, neem ik aan :)
Last edited by kattekliek on March 13th, 2011, 9:04 am, edited 1 time in total.
Do you live in Europe, Canada, Australia, ... any country where death date of author determines if a book is in the Public Domain? Come to legamus.eu to record books published in 1923 or later, written by authors dead since >70 years!
kattekliek
Posts: 743
Joined: November 15th, 2010, 12:07 pm
Location: The Netherlands
Contact:

Post by kattekliek »

Het eerste deel (het voorbericht) heb ik al af, lengte 7:08:

http://upload.librivox.org/share/uploads/lz/theoriedarwin_00_dub.mp3

W.b. de mening van anderen over de evolutietheorie (hoofdstukken 8 en 9): die wil ik niet opnemen, om het zoveel mogelijk te laten zijn wat de luisteraar ervan verwacht, namelijk puur een samenvatting van "Het ontstaan der soorten". Dat betekent dat ik een alinea in de voorrede die hiernaar verwees ("Daar de veelvoudige overdrijvingen ... nadere bespreking onderworpen."), ook heb weggelaten. Ook hoofdstuk 1 (geschiedenis van de wetenschap en meningen over ontstaan van aarde en soorten, en een levensbeschrijving van Darwin) laat ik het liefst weg, om dezelfde reden (het is als dusdanig ook niet opgenomen in Darwins werk zelf). Maar als dat bezwaarlijk is, kan ik dat hoofdstuk natuurlijk ook opnemen - informatief is het allicht!

De lengte van de overige secties ligt naar schatting steeds tussen de 20 en 30 minuten.
Do you live in Europe, Canada, Australia, ... any country where death date of author determines if a book is in the Public Domain? Come to legamus.eu to record books published in 1923 or later, written by authors dead since >70 years!
kattekliek
Posts: 743
Joined: November 15th, 2010, 12:07 pm
Location: The Netherlands
Contact:

Post by kattekliek »

Bart, voor de voorkant van de CD - als jij die weer wilt maken (je hebt al enkele juweeltjes gemaakt voor de door mij voorgelezen boeken :) - zou je kunnen overwegen om gebruik te maken van de afbeelding op de voorkant van het boek zelf. Deze is met een aardige resolutie ingescand; hopelijk groot genoeg om er een stuk in de juiste lengte-breedte-verhouding voor een CD-voorkant uit te kunnen snijden.
Do you live in Europe, Canada, Australia, ... any country where death date of author determines if a book is in the Public Domain? Come to legamus.eu to record books published in 1923 or later, written by authors dead since >70 years!
jvangiel
Posts: 189
Joined: October 11th, 2010, 1:08 pm
Location: Belgium
Contact:

Post by jvangiel »

KatteklieK,
Hier ben ik dan, ik heb het beluisterd. Zeer goede klankkwaliteit en je hebt een duidelijke stem. :clap:

Ik heb toch enkele probleempjes tegengekomen:
Op 4'24 heb je een paragraaf vergeten: "Daar de eenvoudige overdrijving..."

Op "oorsprong der soorten", kan ik op een "admin link" klikken. Hier niet. Het is me dus niet duidelijk hoe ik hier "PL-OK" moet geven, zoals Marcel voor mij doet. :|

Jozef.
"Every great advance in natural knowledge has involved the absolute rejection of authority" (Thomas Henry Huxley)
mijn podcast "kritisch denken"
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

Ik ga ermee aan de slag.
Bart
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Waarom laat je die onderdelen van het boek weg? Dat is toch zonde?
Misschien moeten we de titel dan ook aanpassen: misschien iets van "Delen uit Beknopte Uiteenzetting van de theorie van Darwin" of "Extract uit ..." of "Enige hoofdstukken uit Beknopte Uiteenzetting van de theorie van Darwin"?
Wat denk je ervan? En Bart en Jozef, wat denken jullie ervan?

Ik zal een MW maken - pas dan kun je erbij, Jozef - sorry, ik had iemand te eten over vanavond, dus ik moest gaan koken :) ze is nu naar huis, dus ik zal het in orde maken.
Anna
lezer
Posts: 8709
Joined: July 28th, 2007, 3:27 pm
Location: The Netherlands

Post by lezer »

Klaar!
Als het goed is kun jij er ook bij, Jozef.
Anna
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

Bovenstaande cover is nog zeer voorlopig.
De letters zijn te vlekkerig en het geheel is zeer oubollig.
Ik denk nog even verder.

Bart
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
kattekliek
Posts: 743
Joined: November 15th, 2010, 12:07 pm
Location: The Netherlands
Contact:

Post by kattekliek »

Hier is alweer hard gewerkt door deze en gene, zie ik. Hartelijk dank @ allen! :)
jvangiel wrote:Hier ben ik dan, ik heb het beluisterd. Zeer goede klankkwaliteit en je hebt een duidelijke stem. :clap:

Ik heb toch enkele probleempjes tegengekomen:
Op 4'24 heb je een paragraaf vergeten: "Daar de eenvoudige overdrijving..."
Dank voor je compliment over mijn opnametechniek en stem! Dat vind ik leuk (en ergens ook wel geruststellend ;)) om te horen.

Ik had die missende paragraaf met opzet weggelaten, omdat hij verwijst naar H8 en 9, welke ik ook weg wil laten. Maar zoals Anna terecht opmerkt, moet daar nog even over gespard worden.
Do you live in Europe, Canada, Australia, ... any country where death date of author determines if a book is in the Public Domain? Come to legamus.eu to record books published in 1923 or later, written by authors dead since >70 years!
kattekliek
Posts: 743
Joined: November 15th, 2010, 12:07 pm
Location: The Netherlands
Contact:

Post by kattekliek »

lezer wrote:Waarom laat je die onderdelen van het boek weg? Dat is toch zonde?
Misschien moeten we de titel dan ook aanpassen: misschien iets van "Delen uit Beknopte Uiteenzetting van de theorie van Darwin" of "Extract uit ..." of "Enige hoofdstukken uit Beknopte Uiteenzetting van de theorie van Darwin"?
Wat denk je ervan? En Bart en Jozef, wat denken jullie ervan?
Ik heb het idee dat H8 en 9 (over de tegenstanders van de evolutietheorie) nogal detaillistisch en tijdgebonden is geschreven, en dus niet zo interessant is voor moderne luisteraars die puur op zoek zijn naar een begrijpelijke samenvatting van Darwins boek. Hoofdstuk 1 zou daarentegen wel kunnen denk ik; het geeft wat achtergrondinformatie en inleiding op het boek van Darwin. Tenslotte heeft Darwin zelf ook een voorwoord geschreven bij “Het onstaan der soorten”, zodat de lezer daar ook niet gelijk ‘in het diepe’ hoeft te springen.

Een verandering van de titel zie ik niet zo zitten. Ten eerste omdat hij dan veel te lang wordt (hij is nu al enorm … ik ben geneigd de schuld daarvoor te geven aan de Duitse nationaliteit van de auteur ;)), en ten tweede omdat de huidige titel juist goed de lading dekt als je alles eromheen (H1, 8, 9) weglaat.

Dus mijn voorstel:
- De titel laten zoals ie is
- voorwoord laten zoals het is (de ontbrekende paragraaf niet alsnog invoegen)
- H1 (inleiding) wel toevoegen (eventuele stukken die naar H8 en 9 verwijzen, weglaten)
- H8 en 9 (over tegenstanders) weglaten.
- aan het einde van H7 een korte melding maken, dat H8 en 9 geen deel uitmaken van deze audio-opname.

Is dat OK voor jullie? Als ik weet hoe verder te gaan, zal ik doorgeven hoeveel secties er nodig zijn en het MW invullen.
Do you live in Europe, Canada, Australia, ... any country where death date of author determines if a book is in the Public Domain? Come to legamus.eu to record books published in 1923 or later, written by authors dead since >70 years!
kattekliek
Posts: 743
Joined: November 15th, 2010, 12:07 pm
Location: The Netherlands
Contact:

Post by kattekliek »

bart wrote:Bovenstaande cover is nog zeer voorlopig.
De letters zijn te vlekkerig en het geheel is zeer oubollig.
Ik denk nog even verder.
Bart
Bedankt voor het maken van de CD-cover! :) De auteur zou ik gewoon ‘Julius Dub’ noemen, zonder ‘dr’ ervoor. Verder is de tekst goed, wat mij betreft.

W.b. je twijfels over het ontwerp: misschien is het mooier als je een stuk van het skelet uitsnijdt en dat groter weergeeft - voor zover de resolutie dat toelaat? Dat geeft wat meer spanning in het ontwerp en dan wordt het vanzelf minder oubollig. Voor dat laatste zou je ook de letters ook een andere kleur kunnen geven, bijv. donkerblauw. Dat maakt het minder stoffig dan alles bruin op beige achtergrond. En nog een idee is om een stukje van de afbeelding 'doorzichtig'/vaag op de achtergrond te houden met de tekst daar (wel donker/duidelijk) overheen.
Do you live in Europe, Canada, Australia, ... any country where death date of author determines if a book is in the Public Domain? Come to legamus.eu to record books published in 1923 or later, written by authors dead since >70 years!
jvangiel
Posts: 189
Joined: October 11th, 2010, 1:08 pm
Location: Belgium
Contact:

Post by jvangiel »

Anne,
Bedankt, ik het lukt idd om in de admin window te geraken.

Ik heb die laatste hoofdstukken (nog) niet gelezen, maar het kan natuurlijk ook wel interessant zijn om te zien hoe ze er toen over dachten en hoe de standpunten van creationisten ondertussen geëvolueerd zijn.
Uiteindelijk kunnen die laatste hoofdstukken altijd door iemand anders ingelezen worden.
Opzettelijk weglaten van zo'n hoofdstukken is natuurlijk ook wel altijd koren op de molen van mensen die daar van alles achter gaan zoeken.

Dat is mijn idee, je doet ermee wat je wil.
"Every great advance in natural knowledge has involved the absolute rejection of authority" (Thomas Henry Huxley)
mijn podcast "kritisch denken"
bart
LibriVox Admin Team
Posts: 7618
Joined: February 16th, 2009, 9:17 am
Location: Utrecht, the Netherlands
Contact:

Post by bart »

Wat betreft de cover: een nieuw lettertype heeft het vlekkerige verholpen.
Sorry Katja, maar ik kan niet zo veel met de ideeën die je me gaf.
Alleen de bovenste helft van het plaatje gebruiken heb ik wel uitgeprobeerd, maar dat loste het probleem niet op.
Ik heb DR. laten staan, omdat het zo op het titelblad van het boek staat. Bovendien maakt het de regel wat breder, wat weer net even iets beter staat.

Ik denk nog verder na, maar het is al beter geworden.

Bart
Alle Nederlandstalige projecten op de Librivox Boekenplank
Post Reply